Mazda World Forum banner

Nieuwe hydraulische klepstoters (HLA's)

1 reading
6.3K views 14 replies 5 participants last post by  Axel Breaker Earl  
#1 ·
Nieuwe HLA's...

#2 ·
De klepbediening schoonmaken....

Image

Image

Weer in elkaar....

Image

Image

Dus......geen foto's van het vullen van de nieuwe HLA's, want mijn handen waren nat van de olie!! Ik heb ze 's nachts in olie ondergedompeld en ze ook met de hand opgepompt, terwijl ze in olie ondergedompeld waren, en het terugslagventiel aan het einde van de HLA lichtjes ingedrukt, zodat de olie in en uit de behuizing van de HLA wordt getrokken wanneer je de plunjer (het deel dat de klepsteel raakt) pompt.

Image

Smeer de behuizing van de HLA in met olie voordat je ze in de tuimelaar plaatst, terwijl je hem draait/roteert terwijl je hem in zijn boring drukt......werkt als een charme!

#4 ·
De kleptrein schoonmaken....

View attachment 10969

View attachment 10970

Weer in elkaar....

View attachment 10971

View attachment 10972

Dus......geen foto's van het vullen van de nieuwe HLA's omdat mijn handen nat waren van de olie!! Ik heb ze 's nachts in olie ondergedompeld en ze ook met de hand opgepompt, terwijl ze in olie waren ondergedompeld, en het terugslagventiel aan het einde van de HLA lichtjes ingedrukt, zodat de olie in en uit de behuizing van de HLA wordt getrokken wanneer je de plunjer (het deel dat de klepsteel raakt) pompt.

View attachment 10973

Smeer de behuizing van de HLA in met olie voordat je ze in de tuimelaar plaatst, terwijl je hem draait/roteert terwijl je hem in zijn boring drukt......werkt als een charme!
HĂ© Earl, ik weet dat dit een oude post is, maar ik heb hetzelfde probleem met getik en wil ook de kleptrein schoonmaken, maar ik weet niet zeker hoe ik de tuimelaars van de as moet verwijderen. Kun je me helpen? De werkplaatshandleiding is geen hulp. Zit er een borgring die de uiteinden of iets dergelijks bij elkaar houdt? Bedankt op voorhand.

#3 ·
Ik heb ook een nieuwe kleppendekselpakking geĂŻnstalleerd! Het is een goed idee om over een week of twee terug te gaan en de kleppendekselbouten opnieuw aan te draaien......ze zullen het nodig hebben, want het nieuwe kleppendeksel zakt een beetje in na een paar warmte- en afkoelcycli.......vraag me hoe ik dit weet! Ik heb een FelPro kleppendekselpakking gebruikt en de bouten met mijn inch/lbs momentsleutel op de specificaties aangedraaid.......op die manier kan ik gemakkelijk zien dat ze later strakker moeten worden aangedraaid.

#5 ·
Heeft u een B2600i of een B2200 truck? Het zal iets anders zijn voor een B2200, aangezien de voorste nokkenaskap mogelijk beter geĂŻnstalleerd kan blijven en de tuimelaarschachten naar achteren kunnen worden geschoven.

Als u een B2600i-motor (G6-motor) heeft, kunt u de hele kleptrein in één keer verwijderen door de 5 nokkenaskappen los te schroeven en de complete assemblage van de cilinderkop te tillen.

Wees voorzichtig dat geen van de lifters (HLA's) uit de tuimelaars valt en in de motor valt!!

Nadat de assemblage van de kop is verwijderd, begint u gewoon aan de voor- of achterkant van de nokkenaskap en schuift u de kap van de tuimelaarschachten af. Zodra de kap eraf is, moet u mogelijk wat WD-40 of een andere lichte olie spuiten om de tuimelaars ook van de assen te laten glijden. Er zijn geen borgringen of iets dergelijks, MAAR er zit olievernis op de assen waardoor het krap en moeilijk kan zijn om de tuimelaars eraf te schuiven. Door ze te draaien terwijl u eraan trekt, helpt dit, en mogelijk moet u ze een beetje terugduwen en het opnieuw proberen. De middelste aluminium nokkenaskappen zullen ook moeilijk te verwijderen zijn, maar blijf er gewoon aan werken en ze zullen er uiteindelijk helemaal afschuiven.

U kunt merken dat het reinigen van wat vernis van de tuimelaarschachten met lakverdunner en het vervolgens opnieuw oliën van de onderdelen kan helpen om wat speling te krijgen om de krapte te verlichten.

Laat ons weten hoe het gaat!

#6 ·
Bedankt Earl, ik heb een B2600i uit '89. Heb net alles laten bewerken met oversized zuigers. Maar ik kan die tik niet negeren. Dus die eindkappen schuiven eraf. Er lijken eindpluggen op beide kappen te zitten. Denk ik er te veel over na?

#7 ·
Ik heb mijn B2200 een paar jaar geleden gedaan en dacht dat ik er mee weg kon komen door alleen de HLA's te vervangen.
Toen ik de tuimelaarconstructie eruit haalde, vielen de meeste HLA's eruit en moest ik de tuimelaars vervangen omdat ze versleten waren buiten de specificaties.
En vergeet niet om de nieuwe HLA's te vullen.
Bobmo

#8 ·
Net klaar met het uit elkaar halen van de tuimelaars, alles twee keer schoongemaakt, de HLA's 's nachts in olie geweekt, met de hand geprimed, geen resultaat, het tikt nog steeds als een typemachine. Misschien moet ik naar het uitlaatspruitstuk kijken.

#10 ·
Ja, het schoonmaken van de oude HLA's gaat niet werken voor HLA's met veel kilometers. Koop nieuwe, prime ze door ze onder te dompelen in schone olie en ze te "pompen" terwijl je de terugslagklep indrukt, zodat de olie de behuizing van de HLA vult. De Amazon-link die ik bovenaan dit draadje heb geplaatst, is degene die ik heb gebruikt, maar er zijn genoeg plaatsen die ze verkopen. Probeer ook RockAuto.